تغذیه فرد یوگی به چه صورت است؟

سوال بسیاری از مردم این است که رژیم غذایی ایده ‌آل برای کسانی که یوگا کار می کنند چیست؟ در طول دوره این ورزش در بارسلونا در سپتامبر ۱۹۸۱ به این سوال پاسخ داده شد. یک سوء تفاهم بزرگ در ۳۰ سال گذشته در مورد رژیم غذایی که برای متخصصان یوگا مناسب است رخ داده‌است. بسیاری از افراد حرفه‌ای بر این باورند کسی که یوگا کار می کند باید فقط از سبزیجات و میوه استفاده کند. با این حال، این مطلب درست نیست و متخصصان این ورزش هرگز آن را توصیه نمی‌کنند. اگر ترشحات دستگاه گوارش، بزاق دهان انسان و طول روده‌های کوچک و بزرگ را بررسی کنید و با دیگر جانداران گوشت خوار و گیاه خوار مقایسه کنید، خواهید دید که یک تفاوت مطلق وجود دارد. طول روده‌ها اثبات می‌کند که بدن انسان علاوه بر گیاهان به گوشت هم نیاز دارد.

با جاذبه ها همراه شوید تا بیشتر راجع به این سبک از تغذیه بخوانیم.

رژیم غذایی صحیح در یوگا

بسیاری از انسان ها بر این باورند که برای سالم بودن یا زنده ماندن غذا نمی‌خورند، بلکه برای مزه ی غذا آن را انتخاب میکنند و می‌خورند. در این بین Yogi bhajan، دانش آموزان خود را تشویق کرد تا سبک زندگی سالم را بپذیرند. وی به دانش آموزان خود یاد داد که رژیم غذایی یوگا شامل غذاهای ساده، سالم و مغذی می باشد و آن ها می‌توانند با رژیم غذایی یوگا همه ی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی که به آن‌ها نیاز دارند را دریافت کنند.

رژیم غذایی متعادل در یوگا

برای اینکه یک رژیم غذایی کامل داشته باشیم باید همه ی گروه های غذایی از جمله میوه‌ها، آجیل، سبزیجات، حبوبات، محصولات لبنی و فراورده های گوشتی را در برنامه ی رژیم خود جا بدهیم. غذاهای مقوی و تازه به شما انرژی و قدرت می‌دهند. زمانی که رژیم غذایی شما شامل مواد مغذی و پایدار است تنها چیزی را می‌خورید که می‌دانید می‌توانید آن را هضم کنید، پس شما در مسیر زندگی سالم و شاد هستید.
محصولات لبنی در رژیم یوگا بسیار مهم هستند به این دلیل که وقتی شما این ورزش را تمرین می‌کنید، باعث از بین رفتن مخاط دهان می‌شوید. مخاط از غشا محافظت می‌کند و از بین رفتن مخاط برای انسان ممکن است خطرناک باشد. محصولات لبنی باعث تشکیل مخاط میشوند بنابراین استفاده از آن ها به شدت توصیه میشود. اگر به محصولات گاو حساسیت دارید، می توانید محصولات بز را امتحان کنید که هضم آن‌ها آسان‌تر است.

مقاله-ریسمون-تغذیه-یوگا-1.jpg

فلسفه رژیم غذایی در یوگا

در فلسفه این ورزش سه نوع رژیم غذایی وجود دارد:
Sattvic: به معنی سبکی و خلوص است. غذاهای Sattvic پایه ی رژیم غذایی یوگا هستند و غذاهایی را شامل می‌شوند که هضم آن‌ها ساده و آسان است مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات.
Rajasic: به معنی اراده و قدرت است. شامل غذاهای داغ، تند، خشک و شور هستند، که توسط yogis اجتناب می‌شوند چون این غذاها بیش از حد تحریک کننده هستند.
Tamasic: به معنی سکون، غریزه و نادانی است. غذاهای Tamasic شامل گوشت، تخم‌مرغ، سیر، پیاز، و غذاهای تخمیری هستند، که همه آن‌ها توسط فرد یوگی اجتناب می‌شوند. چون آن‌ها سنگین و حواس‌پرت کننده هستند. گوشت برای هضم کند است و حاوی اسید اوره است که رسیدن به یک حالت متفکرانه را برای یوگا دشوار می‌سازد.
اگر شما آزاد هستید و می خواهید یک زندگی آرام و متفکر داشته باشید، رژیم غذایی sattvic کامل و مناسب است. برای کسانی که می‌خواهند آرامش خود را حفظ کنند اما بسیار پر مشغله هستند، رژیم غذایی sattvic و استفاده از برخی غذاهای rajasic بهترین است. برای کسانی که به دنبال زندگی زناشویی آرام و قانونمند هستند، رژیم rajasic به همراه برخی غذاهای sattvic ضروری است. برای تمام این سبک های زندگی، میتوان از رژیم tamasic استفاده کرد.
یوگا در آمریکای شمالی طی چند سال گذشته به دلیل مزایای فیزیولوژیک و سلامت روانی محبوبیت کسب کرده‌است. افرادی که یوگا تمرین می‌کنند نیز تمایل دارند که شیوه زندگی سالم‌تری را رهبری کنند.

حتما بخوانید
آیا مسافران قادر به فرود هواپیما هستند؟

مقاله-ریسمون-تغذیه-یوگا-2.jpg

علم تغذیه در یوگا

علم تغذیه یک علم مستقل است، اما قطعا به این ورزش مربوط می شود. در این ورزش، زمانی که برای مدتی طولانی مدیتیشن می‌کنید، دمای درونی بدن که مسئول هضم است پایین می‌آید. رژیم غذایی سنگین به متابولیسم بالا برای عملکرد مناسب فرایند گوارشی نیاز دارد.

اگر ورزش کار این ورزش به غذاهای سنگین نیاز داشته باشد، در طول زمان از فشار خون بالا، روماتیسم و ناراحتی ‌های سینوسی رنج می ‌برد. برای هضم غذایی که می‌خورید، شما به پنج ترشح گوارشی در تراز مناسب و همچنین به یک گروه خاص از آنزیم‌ها نیاز دارید. علاوه بر این، شما به دمای داخلی درست بدن نیاز دارید. دمای بدن تحت‌تاثیر دوره طولانی مدیتیشن قرار می‌گیرد و اگر این بخشی از برنامه روتین روزانه شما باشد، باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. اول اینکه، سبزیجات شما باید به درستی پخته شود بنابراین دمای پایین بدن باعث اختلال در هضم شما نخواهد شد. دوم، شما باید چیزی به سبزیجات اضافه کنید تا به عملکرد آنزیم‌های گوارشی و اسیدها کمک کنید و در نتیجه انرژی را حفظ کنید.
برخی از غذاها مانند انبه، آناناس و جوانه لوبیا در واقع حاوی آنزیم‌ها هستند. برخی ادویه ها مانند فلفل، زرد چوبه، فلفل قرمز، زیره سبز و همچنین روغن و سیر همگی هضم کننده هستند چون آن‌ها به روند هضم غذا کمک می‌کنند. هم چنین گیاهان زیادی وجود دارند که به هضم کمک می‌کنند. نعناع و یونجه احتمالا شناخته ‌شده ‌ترین آن‌ها هستند.